Slik kverker du de irriterende nettrollene!

Slik kverker du deirriterende nettrollene!

Av Stian Ferkingstad. 16.03.2022

Du har sikkert sett dem, nettrollene. Dette er mennesker som med vel og viten er ute etter å skape provokasjon i kommentarfeltene eller annonsene dine. Folkeskikk gjelder selvfølgelig her akkurat som i virkeligheten, dessverre er terskelen for mange mye lavere når en sitter bak en maskin eller en telefon. Så hva gjør vi når vi har fått et nettroll i kommentarfeltet? Bare sletter innlegget og blokkerer trollet?

Du har sikkert sett dem, nettrollene. Dette er mennesker som med vel og viten er ute etter å skape provokasjon i kommentarfeltene eller annonsene dine. Folkeskikk gjelder selvfølgelig her akkurat som i virkeligheten, dessverre er terskelen for mange mye lavere når en sitter bak en maskin eller en telefon. Så hva gjør vi når vi har fått et nettroll i kommentarfeltet? Bare sletter innlegget og blokkerer trollet?

Sensur og fjerning av innhold bør variere etter hvor alvorlig det er. I grove tilfeller bør innlegg selvfølgelig slettes. Ting som for eksempel personangrep bør slettes umiddelbart, mer generelle angrep kan i noen tilfeller imøtekommes med diskusjon, ikke for å stoppe selve nettrollet men for å påvirke andre lesere. 

Det viktigste er uansett å ikke gi trollene mat! Det vil si, ikke gå i fellen med å starte en lengre diskusjon der de kan følge opp med enda mer hets. I de fleste tilfeller er det ignorering som fungerer best. De blir fort enda mer sinte når en forsøker å debattere med dem. Derfor kan det være best å ikke svare i det hele tatt. 

Noen ganger kan det være vanskelig å føles nesten umulig å ikke gå inn i debatten. Kanskje ønsker du å diskutere eller ta noen i forsvar. Da er det viktig å ikke la følelsene ta overhånd. Tell aller først til ti. Dersom du velger å gå inn i debatten er det viktig å være konstruktiv og høflig. Husk at alle ser hva som blir skrevet. Det verste du kan gjøre er å gå ned til nettrollets nivå med personangrep og lignende. Det vil bare skape et enda dårligere klima for debatt, selv om det kanskje hadde fortjent å høre litt av hvert. 

Er kommentaren fra nettrollet rettet mot firmaet ditt? Da blir det enda viktigere å opptre profesjonell i svaret ditt. Tenk godt på hvordan du ordlegger deg dersom du skal svare på innlegget. Er innlegget rett og slett usaklig er den beste løsningen å skjule det. Det du ikke må gjøre er å la en negativ kommentar stå synlig, ubesvart. Det kan føre til enda flere negative kommentarer og i verste fall være ødeleggende for merkevaren din. Nettroll liker å inspirere hverandre.

Man kan klikke på de tre prikkene ved kommentaren så skjuler du den. Det er er ofte den beste løsningen. Sletter du kommentaren, kan nettollet bli trigget og kanskje trolle enda mer. Når man skjuler en kommentar får ikke trollet vite det. Kommentaren bil da kun være synlig for trollet og dens venner, ingen andre. Så da kan trollet sitte der å bruse i mørket sitt å lure på hvorfor ingen bryr eg om kommentaren. 

Til slutt. Ikke la nettrollene provosere deg, fokuser heller på de positive kommentarene. Husk alltid å svare på de også, og bygg opp positiviteten rundt merkevaren din. Det er minst like viktig! 

Så da er det bare å gå ut å kverke nettrollene med ditt beste våpen. Den kalde skulderen. Lykke til. 

Rett fradrøvelen

En blogg fra reklamebyrået Skarr Kommunikasjon om nytt og nyttig innen markedsføring og design. Laget for deg som produserer eller handler markedsføring. Eller som har interesse for design og kommunikasjon. Her vil du finne artikler med tips, trender og nyheter innen vår bransje. Meld deg gjerne på nyhetsbrevet så får du de siste artiklene direkte på mail.

Les flere artikler i bloggenBesøk skarr.no

Rett fradrøvelen

En blogg fra reklamebyrået Skarr Kommunikasjon om nytt og nyttig innen markedsføring og design. Laget for deg som produserer eller handler markedsføring. Eller som har interesse for design og kommunikasjon. Her vil du finne artikler med tips, trender og nyheter innen vår bransje. Meld deg gjerne på nyhetsbrevet så får du de siste artiklene direkte på mail.

Les flere artikler i bloggenBesøk skarr.no