Er det på tide å bli litt ny?
Er det på tide å bli litt ny?
Av Stian Ferkingstad. 23.02.2022
Merkevaren din er det kundene dine tenker på når de hører navnet på bedriften din. En fornyelse av denne eller en såkalt «Rebranding» er mye mer enn kun å endre logoen din. Det handler om å fornye hvordan man fremstår over alt. En slik prosess starter ofte med en følelse en selv får av det er på tide. Eksempler på dette kan være at det har gått lang tid og det er på tide med en modernisering. Dersom det har skjedd endringer i forretningsmodellen, visjonen eller mål for bedriften som merkevaren ikke lenger gjenspeiler, kan det også være på tide med en fornyelse.
Merkevaren din er det kundene dine tenker på når de hører navnet på bedriften din. En fornyelse av denne eller en såkalt «Rebranding» er mye mer enn kun å endre logoen din. Det handler om å fornye hvordan man fremstår over alt. En slik prosess starter ofte med en følelse en selv får av det er på tide. Eksempler på dette kan være at det har gått lang tid og det er på tide med en modernisering. Dersom det har skjedd endringer i forretningsmodellen, visjonen eller mål for bedriften som merkevaren ikke lenger gjenspeiler, kan det også være på tide med en fornyelse.
En fornyelse av merkevaren eller såkalt rebranding kan løfte og gi det inntrykket du ønsker at dine kunder og ikke minst, ansatte skal få når de samhandler med din bedrift. Enten det er på nettsiden, i butikken på et visittkort eller en annonse. For å oppnå dette må det gjennomføres overalt.
Du bør kanskje fornye merkevaren din når:
Du vil treffe en ny målgruppe
Merkevarer kan fort bli forbundet med bestemte målgrupper som for eksempel alder, kjønn eller lignende. Kanskje stemmer ikke dette lenger med det en ønsker å oppnå.
Bedriften har blitt større
Ved oppkjøp og fusjoner kan det være naturlig at bedriften trenger en fornyelse av hvordan den fremstår. Kanskje har det oppstått nye produkter eller målgrupper som ikke lenger kommer godt nok frem.
Den gjenspeiler ikke det du står for lengre
Forretningsmodellen, visjonen eller målene dine har endret seg, og måten bedriften fremstår på stemmer ikke lenger med disse tingene. Fremstår bedriften for eksempel like profesjonell eller moderne som dere ønsker?
Du har fått et omdømmeproblem
Med all den utbredte bruken av sosiale medier og raske kommunikasjonskanaler vi bruker i dag, er det ikke uvanlig å gå på et feilskjær. Kanskje er dette feilskjæret blitt så tilknyttet til bedriften din at det er behov for en rask endring i kundeoppfattelsen. Da kan en fornyelse av merkevaren være et godt grep.
Du er for lite unik
Bedriften er blitt for lik alle konkurrentene, og skiller seg ikke ut. Merkevaren får ikke frem hva som gjør din bedrift spesiell og grunnen til at kundene bør velge akkurat din bedrift.
Du er ikke stolt av merkevaren din
Hvordan du blir oppfattet er noe av det viktigste av alt for dine kunder. Er du stolt av hvordan du fremstår på nettsiden, i butikken eller på sosiale medier? Om til og med din egen oppfatning av din bedrift gjør deg litt pinlig berørt er det på tide med en fornyelse.
Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om hva vi kan hjelpe til med i en slik prosess.