Gode tips for å finne et treffende navn på din bedrift

Gode tips for å finne et treffende navn på din bedrift

Mange opplever det som vanskelig og tidkrevende å finne navn til sin bedrift, men det er viktig at det sitter. Det er jo litt som å gi navn til et lite barn! Derfor vil vi gjerne dele noen gode tips med dere.

Mange opplever det som vanskelig og tidkrevende å finne navn til sin bedrift, men det er viktig at det sitter. Det er jo litt som å gi navn til et lite barn! Derfor vil vi gjerne dele noen gode tips med dere.

Husk at det aller første folk ser av markedsføringen din, er nettopp navnet på bedriften. Derfor kan det være lurt å bruke god tid på å finne det rette. Med et godt navn blir du lagt merke til og husket av kundene dine, og det er et nyttig og viktig verktøy i profileringsarbeidet helt fra starten. Her er det også lurt å tenke internett og domenenavn fra du begynner prosessen med å finne et godt navn. 

Det første steget mot å finne mulige firmanavn kan være å ha en “brainstorming”. Det kan være supert å samle en gjeng og lufte ideer sammen og skriv gjerne ned mange forslag. Vær åpen og fri, og unngå å avfeie ideene som kommer inn med en gang. Navnet bør være kreativt samtidig som det er et tydelig varemerke. Husk at navnet i seg selv er spydspissen i all kommunikasjon ut mot markedet. Du kan velge selv om navnet skal beskrive bedriften din eller ikke. Et beskrivende navn kan være lurt fordi det er informativt og gir klare assosiasjoner til hva og hvem du er. Det som kan være det vanskelige med denne type navn er at andre vil ha rett til å bruke navn som er svært likt. Da kan det bli vanskelig å skille seg fra andre. 

 

– Det kan være veldig lurt å stille seg en del spørsmål før valget av navn. Eksempler på dette kan være: 

• Hvilken målgruppe vil man treffe?

• Skal navnet være beskrivende eller abstrakt?

• Passer navnet til produktene eller tjenestene bedriften skal selge?

• Hva er navnets bidrag i egen karakterutvikling?

• Er domenet ledig?

Bruk gjerne litt tid på å tenke gjennom disse ulike punktene, og du vil da lettere finne det mest treffende navnet for akkurat din bedrift. En annen viktig ting å tenke på er varemerkerettigheter. Er det noen andre som har rettigheter til det navnet du velger?  

Et annet godt tips kan være å finne et navn som indikerer kjerneverdiene til bedriften, uten å si det direkte. Dette gjør det lettere for potensielle kunder å finne nettopp deg og din bedrift. Tenk gjennom om du ønsker et langt eller kort navn. Et kort navn er praktisk og har mange fordeler. For eksempel som at det er lett å sette på ulike flater som mobiltelefon eller biler, og det kan også være lettere å huske. Det visuelle er utrolig viktig, husk at det er dette kundene dine ser. Få gjerne hjelp av profesjonelle til å finne en passende logo, og du får et mye bedre sluttresultat. 

Vi håper du fikk noen gode tips her og at prosessen med å finne et godt navn til din bedrift blir litt lettere. Dersom du eller din bedrift trenger hjelp med å finne det perfekte navnet, må du ikke nøle med å ta kontakt. Kanskje trenger dere bare litt drahjelp. Vi vil uansett gjøre vårt ytterste for å finne den aller beste løsningen for deg og din bedrift. 

Masse lykke til!