Jasså døkk sitt å glor? Dette er nordmenns vaner i sosiale medier.
Jasså døkk sitt å glor? Dette er nordmenns vaner i sosiale medier.
Av Stian Ferkingstad. 16.11.2021
Sosiale medier er en stor del av nordmenns hverdag, og hele 3,5 millioner nordmenn har nå en profil på Facebook. De yngste brukerne er i dag en ivrig bruker av Snapchat og Instagram. Det er nesten 2,8 millioner profiler på Snapchat i Norge, og Instagram ligger rett bak med 2,7 millioner profiler. Både Youtube og TikTok er blitt veldig populære, og hele 56% av de mellom 18-29 år bruker Youtube daglig. TikTok er den kanalen som har kraftigst vekstkurve når det gjelder daglig bruk. De fleste tror kanskje at det bare er de yngre som er på TikTok, men dette stemmer ikke lenger. 11% av alle norske nordmenn i alderen 50-59 år har en TikTok bruker! Det er også verdt å merke seg at så mange som 48% av nordmenn mellom 18-29 år bruker denne sosiale media kanalen daglig. Dette betyr at det å være synlig på sosiale medier er helt avgjørende for merkevarebyggingen av din bedrift.
Sosiale medier er en stor del av nordmenns hverdag, og hele 3,5 millioner nordmenn har nå en profil på Facebook. De yngste brukerne er i dag en ivrig bruker av Snapchat og Instagram. Det er nesten 2,8 millioner profiler på Snapchat i Norge, og Instagram ligger rett bak med 2,7 millioner profiler. Både Youtube og TikTok er blitt veldig populære, og hele 56% av de mellom 18-29 år bruker Youtube daglig. TikTok er den kanalen som har kraftigst vekstkurve når det gjelder daglig bruk. De fleste tror kanskje at det bare er de yngre som er på TikTok, men dette stemmer ikke lenger. 11% av alle norske nordmenn i alderen 50-59 år har en TikTok bruker! Det er også verdt å merke seg at så mange som 48% av nordmenn mellom 18-29 år bruker denne sosiale media kanalen daglig. Dette betyr at det å være synlig på sosiale medier er helt avgjørende for merkevarebyggingen av din bedrift.
Så hvordan skal du finne ut hvilke sosiale medier som passer best til din bedrift?
Det aller viktigste er å identifisere hvilke plattformer målgruppen din bruker, og begynne der. Du ønsker selvfølgelig å være tilstede der dine ideelle kunder bruker tiden sin. Altså handler det ikke om deg, men om hvor kundene dine er. Husk at sosiale medier kan være en gullgruve for din bedrift! Der får du mulighet til å kommunisere direkte med målgruppen din, engasjere, bygge tillit og ikke minst selge produktet eller tjenesten din. Har man en profil på for eksempel Instagram, Facebook eller LinkedIn og bruker denne aktivt til å nå ut til sine følgere, er det verdt å nevne at en kan få svært mye for annonseringspengene på disse mediene. I tillegg blir også rekkevidden veldig god, og en når ut til veldig mange potensielle kunder.
Det folk ser av deg og din bedrift i sosiale medier blir på en måte din signatur på nett. Flere av de sosiale medie plattformene supplerer hverandre på en god måte, og selv om Facebook troner øverst med antall aktive brukere er det ikke nødvendigvis der du treffer din målgruppe. Husk at du får mye gratis markedsføring ved å være på Facebook med din bedrift. Her er det mange som kan like, dele og kommentere det som blir lagt ut. På mange måter blir dermed Facebook den moderne jungeltelegrafen og hjelper deg å bli sett. Når det gjelder Instagram er det slik at de som er vellykkede bedrifter der, bruker plattformen som et vindu inn i bedriftens hjerte. Selv om Instagram har mange forskjellige bruksområder har man mulighet til å nå ut til et enormt stort antall mennesker. Her bygger du relasjoner og lar dine følgere bli kjent med de ansatte og arbeidsmiljøet. Dette er også en måte å vise frem produkter og tjenester, og vise “behind the scenes”.
Andre sosiale medier som din bedrift kan vurdere å bruke er Twitter, Youtube, TikTok, Snapchat og LinkedIn. Når du har funnet ut hvilke plattformer du ønsker å satse på, kan det være lurt å sette seg inn i hva som fungerer for akkurat deg og din bedrift. Deretter starter prosessen med å finne ut hva slags innhold du skal produsere og dele. Her er det viktig å tenke på helheten og lage en plan som er spisset til nettopp din bedrift. En viktig ting å huske på er at bedrifter som gjør en god figur på sosiale medier, får en klar konkurransefordel framfor de som velger å sitte på gjerdet. De går dermed glipp av store muligheter til å være synlig for sine potensielle kunder.
Vi håper noe av dette kan være til hjelp for deg, og at du lærte noe nyttig. Dersom du fremdeles er usikker på hva som passer best for din bedrift, eller trenger hjelp til sosiale medier og er usikker på hvor du skal starte, må du ikke nøle med å ta kontakt med oss. Vi hos Skarr har den kunnskapen og erfaringen som gjør at vi kan hjelpe deg med å lage en god pakke som er skreddersydd til nettopp din bedrift. Ønsker du kontakt med oss kan du gjøre dette ved å bruke chatfunksjonen her (nede til høyre 😊) eller send oss en uforpliktende mail.
Vi ser frem til å høre fra deg!