Pass deg for propaganda!

Pass deg for propaganda!

Propagandaen lever i beste velgående. Klarer du å kjenne igjen når kommunikasjon brukes til å fremme skjulte agendaer?

Propagandaen lever i beste velgående. Klarer du å kjenne igjen når kommunikasjon brukes til å fremme skjulte agendaer?

Propaganda som kommunikasjonsform er en gammel bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlingsmønstre. Begrepet ”propaganda” har en flere hundre år gammel historie. Det ble først brukt som en betegnelse for misjonsvirksomhet, men etter andre verdenskrig og bruken av ordet i Nazi Tyskeland, fikk ordet en sterk negativ betydning. Russlands president har i over 20 år formet og finpusset sin propaganda. Nå bruker han den aktivt i krigen mot Ukraina. Propaganda brukes ikke bare ved krigføring, men i en krigssituasjon vil propagandaen bli mye tydeligere, og virkemidlene enda sterkere.

I ordboken defineres propaganda slik:
1. Målrettet arbeid for å påvirke holdninger og adferd i et samfunn; ensidig agitasjon
2. Usanne påstander presentert som nøytral informasjon for å fremme en sak

Propagandaen lever altså i beste velgående, og er kanskje enda mer lett å spre i disse tider med sosiale medier og lite kildekritikk. Målet er fortsatt å styre publikums tenkning og atferd. En avsender av propaganda, bryr seg ikke om hva som er rett eller galt. De spiller heller fritt på følelser og gjerne fordommer. En miks av løgn og sannhet kan gi større effektivt enn en saklige og korrekte fremstillinger for og overtale massen. Propaganda skal være enkel å forstå samt ofte helt sort og hvitt. «Enten er du mer oss og retter deg deretter, eller så er du med fiendene våre.» Repetering av disse budskapene er viktig slik at mottakerens påvirkes mer og mer over tid.

Her er noen kjente propagandagrep:

1. Personangrep

Avsenderen går til personlige angrep i stedet for å diskutere saken. (argumentum ad hominem).

2. Rett og slett løgn

De brukes løgner for å oppnå støtte. (argumentum ad populum).

3. Trusler og maktmissbruk

Maktposisjon misbrukes med trusler for å oppnå frykt og autoritet, som så kan tvinge frem ønskede løsninger. (argumentum ad baculum).

4. Vennligst syns synd på oss

Det spilles på følelser og forsøkes å oppnå sympati. For deretter å be om støtten en fortjener. (argumentum ad misericordiam).

5. Falsk argumentasjon

Det Legitimeres en påstand fordi det ikke er påvist at den er falsk. For eksempel: Du kan ikke bevise at du ikke har gjort noe kriminelt, derfor er du åpenbart kriminell. (argumentum ad ignorantiam).

Propaganda er utvilsomt et skummelt virkemiddel innen kommunikasjon. Ved å lære oss å kjenne igjen disse grepene og fremme utdannelse, ytringsfrihet og journalistikk bekjemper vi propagandaen slik at den får mindre innflytelse. 

Rett fradrøvelen

En blogg fra reklamebyrået Skarr Kommunikasjon om nytt og nyttig innen markedsføring og design. Laget for deg som produserer eller handler markedsføring. Eller som har interesse for design og kommunikasjon. Her vil du finne artikler med tips, trender og nyheter innen vår bransje. Meld deg gjerne på nyhetsbrevet så får du de siste artiklene direkte på mail.

Les flere artikler i bloggenBesøk skarr.no

Rett fradrøvelen

En blogg fra reklamebyrået Skarr Kommunikasjon om nytt og nyttig innen markedsføring og design. Laget for deg som produserer eller handler markedsføring. Eller som har interesse for design og kommunikasjon. Her vil du finne artikler med tips, trender og nyheter innen vår bransje. Meld deg gjerne på nyhetsbrevet så får du de siste artiklene direkte på mail.

Les flere artikler i bloggenBesøk skarr.no